PBI plaatsmaken voor vrede

PBI is een door de Verenigde Naties erkende non-gouvernementele (NGO) organisatie, die zich inzet voor de mensenrechten en pleit voor een geweldloze manier van conflictoplossing. Wanneer ze daartoe worden uitgenodigd, zenden ze teams van internationale vrijwilligers naar gebieden waar sprake is van onderdrukking en conflicten. De vrijwilligers begeleiden mensenrechtenactivisten, hun organisaties en anderen die met politiek geweld worden bedreigd. Mensenrechten schenders zitten in de meeste gevallen niet te wachten op de wereld die getuige is van hun activiteiten. De aanwezigheid van internationale vrijwilligers met als achtervang een steunnetwerk dat bestaat uit betrokken personen van organisaties, regeringsvertegenwoordigers en NGO’s helpt om geweld te voorkomen. Het steunnetwerk levert politieke druk op in het land in kwestie en helpt de escalatie van geweld te voorkomen. PBI maakt plaats voor locale activisten om zich in te zetten voor sociale rechtvaardigheid en de mensenrechten.

Saturday, October 11, 2008

Het werken als PBI-er


Het begin is zoek in Papua, maar niet alleen in Papua, ook voor mij is het begin van ons werk hier met PBI zoek. Ik kan helaas niet ingaan op details van ons werk hier. Wat ik er over kan zeggen is dat het allemaal heel erg interessant is, maar het duizelt me op dit moment en ik heb het gevoel dat ik zoveel meer kennis nodig heb om mijn werk hier goed te doen en waarschijnlijk is dit een terecht gevoel! Er zijn hier heel veel onduidelijkheden voor mij, de politieke situatie nationaal en internationaal, de lokale politieke situatie, hoe zit het politieapparaat en het militaire apparaat en het overheidsapparaat in elkaar en wat zijn hun verantwoordelijkheden en bevoegdheden en tot slot niet minder belangrijk, wie is wie. Vervolgens is er dan de plaatselijke bevolking, inheemse stammen en nieuwkomers en lokale NGO's, wat zijn de achtergronden van al deze personen en organisaties en in welk verband staan ze met het werk van PBI. Daarnaast is er dan nog het werk van PBI, wat hebben we hier in de afgelopen jaren gedaan, met wie en met welke impact en wat zijn de plannen voor de komende periode en met wie. Hoe veilig is ons werk hier en welke rol speel ik daarin. Verder is het heel bijzonder dat ik de Internationale dag voor de Vrede en de regentverkiezingen hier van zo dichtbij mee gemaakt hebt, alhoewel de sfeer hier in Wamena door deze gebeurtenissen ook gespannen is door de bedreigingen en ontwikkelingen die hiermee samenhangen. Tot slot is er dan nog een taalaspect. Wat een energie heb ik in het leren van de taal gestoken en nu blijken er nog zoveel meer woorden te bestaan en vervoegingen die ik soms onvoldoende begrijp waardoor vergaderingen/besprekingen veel energie kosten en ook de lokale Wamena taal is en nieuw hoofdstuk, ya tog?

Ik ben blij, tevreden en opgewonden om te ervaren dat ons werk hier zeer zeker heel nuttig is en dat we een impact hebben op het bestaan van vrede hier tussen conflicterende partijen en op het gevoel van veiligheid van de bewoners van Wamena en de omliggende dorpen en de Highlands hier. Ik voel me bevoorrecht om hier als enige internationale mensenrechten gerelateerde NGO te werken en hoop dat PBI nog lang in Papua kan werken.

1 comment:

Anonymous said...

Leuk om jullie verhalen weer te lezen! Het lijkt erop dat jullie het de afgelopen tijd erg druk hebben gehad, maar dat was volgens mij ook het doel he? Met de mijlen van emirates vliegen we volgend jaar voor nog geen 30 euro naar jakarta, dus dat komt wel goed! Nu nog ff vakantie plannen! Zal wel maart/april worden, maar daar mailen we nog wel over.
Heel veel plezier en maak er wat van!!!
Raoul